Serwis informacyjny mieszkańców Barlinka i okolic

 

BORNE FURNITURE Sp. z o.o.

 KWW Bernardy Lewandowskiej AKTYWNI

 BORNE FURNITURE Sp. z o.o.

 KWW Bernardy Lewandowskiej AKTYWNI


 piątek 29 marca 2024r.   imieniny: Eustachy, Ostap, Wiktoryn

Reklama

Gomex Krzysztof Goryński

Szkoła Kierowców EFEKT

Mariusz Kuziel - Lewica

BARLINEK W NASZYCH SERCACH - Koalicja Obywatelska

TAK dla samorządu - PIS

KOALICJA SAMORZĄDOWA OK SAMORZĄD

INICJATYWA DLA BARLINKA

A A A
Image
Historia barlineckiej kolei

Pierwsza linia kolejowa na terenie Polski w obecnych granicach została otwarta 22 maja 1842 roku. Linia ta łączyła Wrocław z Oławą. W tym samym roku linia została przedłużona do Brzegu. W 1843 roku kolej żelazna docierała już do Opola. Druga połowa lat 40. XIX wieku przyniósł wielki rozwój kolei na Dolnym Śląsku.

 

Linie te służyły przede wszystkim do transportu węgla kamiennego ze śląskich kopalń w głąb Niemiec. Nieco później kolej zaczęła się rozwijać na Pomorzu i Wielkopolsce. W 1843 roku została oddana do użytku linia łącząca Szczecin z Berlinem. Rozwój kolei postępował błyskawicznie.

Pierwszy docinek łączący Barlinek z Głazowem otwarto 31 października 1883 r. Pionierski parowóz wyruszył z dworca przy ul. Szosowej, z budynku zamienionego z czasem na mieszkania dla kolejarzy. Uruchomienie transportu kolejowego w Barlinku wiązało się ze zlikwidowaniem poczty konnej na odcinku Barlinek – Lipiany. Pozostawiono jednak tą formę transportu w innych kierunkach, do Dolic, Gorzowa i Pełczyc. Jednak z czasem, jednokierunkowa trasa barlineckiej kolei, nie mogła usatysfakcjonować podróżnych oraz nie zaspokajała potrzeb transportowych. Już kilka lat wcześniej, zanim otwarto odcinek do Głazowa, rozważano projekt linii kolejowej w kierunku Choszczna. Plan ten zawierał szkice tras kolejowych, inne niż obecnie. Jednak, podczas budowy właśnie tego kierunku, zmieniono przebieg trasy i przeniesiono dworzec.

REKLAMA

Minęło 15 lat od uruchomienia odcinka kolejowego w kierunku Głazowa. 07 sierpnia 1898 r. odbyło się uroczyste oddanie drugiego odcinka torów w kierunku Choszczna. Rok później zakończono również budowę nowego dworca, największego i najpiękniejszego w Nowej Marchii. Uruchomienie tej linii kolejowej wiązało się z likwidacją poczty konnej w tym właśnie kierunku. Przewozem podróżnych od tej pory zajmowała się już tylko i wyłącznie kolej. Dlatego też zlikwidowano również połączenie dyliżansowe z Gorzowem, od kiedy zbudowano trasę kolejową Gorzów – Myślibórz. Zbudowano również odcinek, który za Pełczycami odbijał w kierunku Strzelec Krajeńskich.

I tak podróżni mogli odwiedzać Perłę Nowej Marchii aż do roku 1945. Wtedy też do Barlinka wkroczyli Rosjanie. Spalili dworzec (cegły wysłano na odbudowę Warszawy) i rozebrali tory (wysłano je na wschód). 19 sierpnia 1945 r. grupa żołnierzy rosyjskich za spalonym dworcem kolejowym robiła sobie zdjęcia. Z wyciętego niemieckiego napisu „Berlinchen” ucięli końcówkę „-chen” i zostało samo „Berlin”. Dość ciekawa strategia Armii Radzieckiej w chwaleniu się „zdobycia” stolicy Niemiec. Poprzez działania wojenne straciliśmy połączenie kolejowe z resztą świata a do łask ponownie powróciła komunikacja konna.

Image

Wyroby z miejscowych zakładów przewożono również nielicznymi samochodami do stacji w Lipianach i Gorzowie, gdzie przeładowywano je na wagony. Tymczasem przystąpiono do odbudowy linii kolejowej. 04 marca 1948 r. nastąpiło uroczyste otwarcie dawno oczekiwanego przez mieszkańców odcinka i połączenia kolejowego z Myśliborzem i Choszcznem. Oprócz korzyści wynikających z podróżowania, kolej przynosiła również usprawnienie dla rozwoju przemysłu, szczególnie dla miejscowych tartaków. W uroczystości ponownego otwarcia linii kolejowej w Barlinku udział wzięli przedstawiciele starostwa powiatowego i zarządu miejskiego oraz licznie zgromadzeni mieszkańcy miasta. Pierwszy pociąg z przedstawicielami władz i bezpłatnie przewiezionymi pasażerami z Myśliborza oraz okolicznych wiosek przybył na barlinecki dworzec o godz. 15.00. Przy remoncie dworca bezinteresownie pracowało wiele osób, m.in. mieszkańcy Barlinka. Odcinka do Strzelec Krajeńskich nigdy nie odbudowano.

Image

Po 108 latach komunikacji kolejowej, 31 lipca 1991 roku odjechał ostatni pociąg osobowy ze stacji Barlinek. Późnym popołudniem, tego ciepłego dnia, słychać było ostatni, już pożegnalny gwizd lokomotywy.

Źródło:
Barlinek – Szkice z dziejów miasta Kazimierz Hoffmann i Zbigniew Miller
Kroniki Cz. Paśnika
Materiały dostępne w Muzeum Regionalnym
Zdjęcia własność Krzysztof Kłosowicz

M.P.

Jechał pociąg z daleka, czyli widoki z wagonu barlineckiej kolei >>

{gallery}aaaktualnosci3/dworzec{/gallery}

Od Redakcji:

Daty oraz opisy wydarzeń zawarte w w/w artykule, sporządzono na podstawie publikacji "Barlinek - szkice z dziejów miasta" autorstwa Zbigniewa Millera oraz regionalisty, historyka Kazimierza Hoffmanna, naocznego świadka i kronikarza niektórych z opisywanych zdarzeń. Do opisu wydarzeń z lat 1945 - 1950, wykorzystano archiwalne kroniki Czesława Paśnika. Obie publikacje dostępne w archiwum Muzeum Regionalnego w Barlinku.  

Komentarze

Guest

Proszę poprawić termin odjazdu ostatniego składu pasażerskiego ze stacji Barlinek na 1999 r. oraz zamknięcia ruchu towarowego. Historia linii jest dostępna tutaj: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=linie&id=643&od=1&do=129&ed=0&okno=historia

Dodaj komentarz


Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, hejt, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj? Napisz do nas redakcja@barlinek24.pl lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi". Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Prosimy nie podpisywać anonimowych komentarzy z imienia i nazwiska. Regulamin komentarzy.

Twój komentarz nie został opublikowany? Skorzystaj z fb i komentuj pod postem na naszym profilu B24.

Kod antyspamowy
Odśwież