barlinek BARLINEK
Barlinek barlinek
Menu g堯wne
Moje Miasto
Historia Barlinka
Barlinek z lotu ptaka
Barlinek noc...
Barlinek wczoraj i dzi
Ciekawostki z Barlinka
Gdzie to jest?
730 lat Barlinka - film
Niezb璠nik
Wa積e telefony
Przegl康 prasy
Puls Barlinka
Echo Barlinka
Pizza na telefon
Pizza na telefon
VIP Pizza
Pizzeria Verona
Pizzeria Wielkopolanka
Komunikacja
Logowanie
Reklama
Polecamy
Elektrownie wiatrowe - energetyczna przysz這嗆 Drukuj Email
Oceny: / 6
KiepskiBardzo dobry 
09.12.2009.

Image
Energetyczna przysz這嗆
Wywiad z Danielem Kubatem, logistykiem w Firmie Int. Transport – Production Wind Energy – Jens Chr. Siig.  1.  PS: Daniel, jak w豉軼iwie zacz窸a si Twoja przygoda z firm INT. TRANSPORT – PRODUCTION WIND ENERGY – JENS CHR. SIIG w Barlinku ?

Image foto

DK: No, no, a to dobre pytanie….
Jakie kilka dobrych lat  temu, o ile dobrze pami皻am jako przedstawiciel ksi捫ek telefonicznych wpad貫m namówi szefa firmy pana Jensa Siig  o  wpis  reklamowy do jakiego wydawnictwa reklamowego . Chyba wydawa貫m si przekonywuj帷y, poniewa nie do嗆 , 瞠 Int wykupi這 reklam z czego wówczas mia貫m dochód prowizyjny,  to potem wykona貫m dla Int.Transport  jak捷 skromn stron WWW i przez ponad dobry rok raz na jaki czas pomaga貫m w biurze w ró積ych sprawach natury administracyjnej i reklamowej. 

Gdy w roku 1990  firma Int. Transport zacz窸a swoj przygod jako pierwsza i wtedy jako jedyna w Polsce z turbinami wiatrowymi firmy Vestas z biura „wskoczy貫m” na plac budowy wiatraków do Cisowa ko這 Dar這wa. Pami皻am by豉 to ci篹ka praca jako monter. Przez dobre 4-5 miesi璚y by貫m tylko na placu monta穎wym. Dobrze pami皻am tamt jesie i prze這m zimowy. Nie by這 豉two. Uczestniczy貫m wtedy przy wznoszeniu 7 turbin V 80 w Cisowie. Tam dowiedzia貫m si naprawd o wielu sprawach z dziedziny mechaniki turbin wiatrowych, pracy organizacyjnej i zespo這wej wraz innymi kolegami z Int.Transport. Dzi  s oni najlepszymi monterami pracuj帷ymi w naszej firmie ( dwaj bracia ) – znasz ich Przemek. Ale có, Cisowo (budowa farmy wiatrowej)  si sko鎍zy這 i nast徙i powrót do biura. A to z racji, 瞠 wtedy firma mia豉 bardzo du篡  rozwój organizacyjny w zakresie spedycji, powstawania dzia逝 przewozów nienormatywnych i ca貫go zaplecza logistycznego dla firmy Vestas, szef firmy Int.Transport pan Jens Chr. Siig postanowi mnie zatrzyma w biurze. Z drugiej strony mój nietypowy charakter i du瘸 ch耩 dzia豉nia w tym jak瞠 nowym sektorze firmy by dla mnie wyzwaniem. Tu ci musz powiedzie dwa s這wa, 瞠 na tamten czas pan Jens Siig by jedynym swojego rodzaju ambasadorem i prekursorem turbin wiatrowych Vestas w Polsce.

REKLAMA

Ca豉 wysoka grupa organizacyjna w Danii w siedzibie Vestas ufa豉 do鈍iadczeniu, wiedzy i kontaktom jakie posiada w naszym kraju na te jak瞠 nie 豉twe czasy szef firmy INT.TRANSPORT. 

Dzi chyba to ju 7 lat wspó逍racy z firm Int. Transport. Musia豚ym zobaczy po terminarzach, które zbieram od pocz徠ku pracy w Int.

2. PS: Na czym dok豉dnie polega Twoja praca ?

DK: Generalnie to trudno uj望 w jednym zdaniu. Wr璚z jest to niemo磧iwe do opisania. Tym czym si zajmuj od 3-4 lat w firmie  Int. Transport to planowanie i nast瘼nie ca趾owita realizacja z finalnym rozliczeniem projektu powstawania parku wiatrowego – zw豉szcza w dziedzinie logistyki towarowej, komponentów elektrowni wiatrowych  i innych rzeczy. Ale je郵i mieliby鄉y stre軼i moj prac gówn do jakiego wypunktowania to obejmuje ona przede wszystkim ca造 proces wymiany i przetwarzania informacji o ruchach towarowych firm sprzedaj帷ych i buduj帷ych turbiny wiatrowe w Polsce. Gównie chodzi mi o aktualn wspó逍rac z firm Vestas, Siemens, Dong Energy.

a) Pierwsza sprawa to planowanie dostaw pierwszych komponentów przygotowuj帷ych plac budowy turbin wiatrowych, bie膨ca kontrola i realizacja tych瞠 transportów. Musisz wiedzie Przemek, 瞠 sytuacja z dostawami cz窷ci do EW to nie takie 豉twe. Czasem dany towar, komponent jest wykonywany i dozbrajany w kilku miejscach w Europie. Taki proces transportowy koordynuje na przyk豉d czasem  jeden czy dwóch kolegów z Danii i ja z biura w Polsce. Towar finalnie przestawiony jest z miejsca na miejsce i w ko鎍u trafia na plac budowy. O ile teraz jest 豉twiej bo ju w krajach nale膨cych do UE nie mamy odpraw celnych, to kilka lat wcze郾iej odprawy celne powa積ie nam wstrzymywa造 procesy transportowe i ca貫 zaplecze budowy parków wiatrowych.

Image
Pilota gabarytu

b) Drugi etap mojej pracy to przygotowanie tras pod przejazdy nienormatywne dla pojazdów gabarytowych i ich pó幡iejsze wdra瘸nie. Zlecenia ogl璠zin dróg, skrzy穎wa, przygotowanie trasy pod k徠em przebudowy a czasem nawet zmiany ca趾owitej infrastruktury ulicznej czy drogowej. Do tego dochodz uzgodnienia z w豉軼iwymi zarz康cami dróg. Czasem to koszmar. Brakuje  nam w Polsce powa積ego ujednolicenia tekstów przepisów i czasem woli  zaniechania stosowania  niepotrzebnych procedur. Oj nie b璠 wi璚ej o tym pisa bo komu si nara輳.

c) Realizacja transportów to ju zupe軟ie inna sprawa. Zaplanowanie sk豉dów przeznaczonych do transportów nienormatywnych mocno opiera si na do鈍iadczeniu szefa firmy pana Jensa Si璕a, moich  ( mam nadziej ) oraz kolegów kierowców. To ca造 nasz sk豉d: kierowcy – szef – ja i czasem jaki telefon z Danii, tworzymy pierwotne grupy do transportów wiatraków. Zaplanowanie kto i z czym pojedzie, co i jak za豉duje, gdzie roz豉duje, to ju nie jest takie trudne. Jednak potem jeszcze pozostaj dodatkowe inne problemy jak koordynacja sprz皻- zasoby ludzkie - czynniki losowe. Jak ju zaplanujemy transport to w ci庵u dnia mo瞠 on si zmieni 3-4 razy a w ci庵u tygodnia nawet 12 razy!

d) Koordynacja transportów. No có to powiem naprawd krótko, bo jest to temat rzeka. Jak ju co ruszy z miejsca za豉dunku to ca造 plan realizacji potrafi w trakcie trwania transportu ulec zmianie, niezale積ie od czynników transportu, sprz皻u czy ludzi. Nie mówi teraz o awariach na drogach  czy problemach natury sprz皻owej – a chc powiedzie ci Przemek, 瞠 od kiedy wspó逍racujemy z firmami dostarczaj帷ymi turbiny wiatrowe, sytuacja ulega ci庵造m zmianom. (Ma造 przyk豉d: jedna z fabryk wykona豉 ju komplet wie wiatrowych chyba z rok temu a okaza這 si 瞠 projekt powstawania parku wiatrowego zosta zamro穎ny z uwagi na czynniki finansowe, niekorzystne skoki walutowe i obawy kryzysowe.)

Image
 Roz豉dunek fundamentu do EW w porcie morskim

Nasi kierowcy mog by ju za豉dowani i oka瞠 si, 瞠 mam 24 godziny na znalezienie tymczasowego placu sk豉dowego na 51, 75 ci篹kich elementów do wiatraków. O ile szybko znajdziesz gdzie na Kujawach czy w lubuskim  taki plac to potem walka z administracj urz璠nicz albo absurdalnymi dokumentami zajmie strasznie du穎 czasu. A koszty przestoju za豉dowanych sprz皻ów siod這wych rosn z dnia na dzie. Ale to ju inna historia Przemek.

Powiem krótko, jak ju mamy co zaplanowane, to nigdy w 100% nie mo積a tego zrealizowa z uwagi na cz瘰te zmiany. Sama kontrola, nadzór, realizacja transportów, wymaga codziennego sprawdzenia gdzie i co jest. Potem raportowanie tych informacji do wydziaów transportowych firm zlecaj帷ych takowe transporty i dalsza realizacja lub zmiany w transportach. Do tego zadania, gównie u篡wam 陰czy internetowych – elektroniczna wymiana informacji z kolegami z Danii, Niemiec, Litwy i innych krajów. Ale przede wszystkim telefon. Czasem to jest straszne. Bo jak kiedy zobaczy貫m swój biling po陰cze to w tygodniu, to si za豉ma貫m. Ca豉 koordynacja transportów i wymiana informacji na linii nasza firma – kierowcy i reszta 鈍iata to 95% po陰cze telefonicznych. Uff – starczy ta ten temat.

e) Zabezpieczenie dokumentacji na przejazd. Tu powiem naprawd krótko. Same zlecenia  s regulowane gównie poprzez naszego szefa firmy pana Jensa Siig. Realizacja i nadzór nad kontraktami czy umowami w zakresie transportów to ju fachowa obs逝ga naszego dyrektora zarz康zaj帷ego.

Image
Roz豉dunek wie篡 wiatrowej w porcie morskim 

Generalnie moi koledzy z biura i sam szef boj si przekazywa mi za du穎 dokumentów, poniewa potem mamy „logistyczne” problemy z ich odnalezieniem. Ale có czasem i ja musz co zamówi, co zleci, a to trzeba za豉twi drog pisemn. Z „papierkowej” roboty pilnuj dokumentów towarowych, obrotem towaru, listami przewozowymi, i ca陰 procedur wymagan przez zleceniodawc transportu. A jest tego nie ma這. Uwierz mi. Zobacz ile segregatorów mam w szafie zawieraj帷ych dokumentacj przewozow czy raporty z objazdów tras. Czasem do tego trafiaj oferty z obliczeniami – to te trzeba wydrukowa, bo mog si przyda nawet  za 5-6 lat. Taka procedura.

f) Organizacja pilota簑 i eskorty policji. Sama organizacja tego tematu to nie problem, bo wiemy co i jak. Generalnie rzecz ujmuj帷 moja praca w tej kwestii to zamówienie i koordynacja us逝g eskorty pilota簑 cywilnego i pilota簑 policyjnego do realizowanych przez nasz firm transportów nienormatywnych.

(Je郵i chodzi o nowe wyzwania w kwestii zaplanowania i globalnej realizacji planów zwi您anych z powstawaniem parku wiatrowego, nasza firma mo瞠 si pochwali nawet sporym osi庵ni璚iem.

Na prze這mie roku 2004/2005 zaplanowali鄉y, wdro篡li鄉y i wykonali鄉y kompletn akcj logistyczn polegaj帷a na dostawie cz窷ci do turbin wiatrowych z Danii do Polski.

Realizacja transportu zacz窸a si w miejscu wytwarzania produktu w Danii. W miejscu za豉dunku towar zosta zabrany drog l康ow na specjalistycznych naczepach transportowych do zbiorczego punktu magazynowego w morskim porcie.

Do momentu skompletowania jednego zespo逝 cz窷ci turbin wiatrowych w porcie w Danii, zosta wynaj皻y statek handlowy do transportu morskiego. Za豉dunek zosta wykonany za pomoc specjalistycznych d德igów portowych i po akcji za豉dowczej towar zosta skontrolowany za pomoc specjalnej firmy kontrolnej. Nast瘼nie statek opuszcza terytorium Danii w kierunki morskiego portu w Ko這brzegu. Roz豉dunek i odprawa techniczna cz窷ci turbin wiatrowych zosta wykonany za pomoc wynaj皻ej firmy d德igowej na placu roz豉dunkowym portu morskiego a towar do momentu wyjazdu na plac budowy zosta sk豉dowany pod ochron s逝瘺 portowych. Odpowiednie firmy i s逝瘺y portowe pomaga造 nam w zabezpieczaniu towaru z pok豉du statku. Roz豉dunki, prze豉dunki,  sama techniczna i towarowa odprawa statku trwa豉 14-18 godzin w ci庵u dnia. Statek roz豉dowany wyp造wa z pilotami morskimi na red a ja dopiero mog貫m wróci do domu.
 
Chcia貫m tutaj doda, Przemku 瞠 ca這嗆 akcji trwa豉 dobre 5 miesi璚y. Koordynacja przebiega豉  poprzez 3 systemy logistyczne w Danii, Polsce i w Niemczech, poniewa fragmenty monta穎we dos豉ne by造 z Niemieckiej fabryki. Ca這嗆 by豉 陰czona i magazynowana na tymczasowym placu sk豉dowym w miejscowo軼i pod Ko這brzegiem. Dopiero zaplanowany proces wydawania towaru zgodnie z zapotrzebowaniem pod monta regulowa ca造 system budowy parku wiatrowego. I powiem, 瞠 operacja zako鎍zy豉 si pe軟ym sukcesem naszej firmy. To by這 dla mnie i dla szefa naszej firmy spore do鈍iadczenie. Ca這嗆 tego przedsi瞝zi璚ia zosta豉 wykonana wzorowo (jak na pierwszy raz) a skutkowa這 to pó幡iej kolejnymi akcjami morskimi w porcie handlowym w 安inouj軼iu i w Ko這brzegu.)

Image
Sk豉d wie wiatrowych

3. PS: Co sprawia Ci  najwi璚ej trudno軼i?

DK: Walka z urz璠nicz niewiedz o naszych drogach, uzyskanie odpowiedzi na zapytania i wnioski dotycz帷e przejazdów pojazdów gabarytowych.
Planowanie i walka z przeciwno軼iami …losu….

Spe軟ienie wymogów urz璠owych, uzgodnie drogowych, bada dróg i mostów to czas który potrafi destabilizowa prac w  ponad 90%.
Ponadto jak zdarzy si tydzie, 瞠 mam na granicy oko這 12 – 23 sk豉dów ponadnormatywnych to organizacja transportów, pilota簑, zabezpiecze policyjnych i samej organizacji, sprawia nie ma造 k這pot.
Na sam koniec powinno si to wszytko w logiczny sposób zlicza  i zestawi w jeden wielki plan. Ale najbardziej boli mnie to, 瞠 doba ma tylko 24 godziny i nie wszystko uda si zrobi na czas.

4.  PS: Zajmujesz si m.in. organizacj transportu 豉dunków ponadnormatywnych, powiedz jakiego rodzaju s to 豉dunki i jakie warunki nale篡 spe軟ia, aby je transportowa?
          
DK:
1. Ja gównie planuj i koordynuj transport turbin wiatrowych ró積ego rodzaju.

2. Jakie 豉dunki ? – Powiem tylko o 豉dunkach uczestnicz帷ych w turbinie wiatrowej, a s to:

Cz窷ci konstrukcyjne jak wie瘸 sk豉daj帷a si z 3-4, czasem 5 segmentów (wielkich rur), mechanika wiatraka to agregat  i  g這wica  oraz no郾iki wiatru czyli 鄉ig豉. Reszta to 豉dunki paletowe i kontenerowe. Po realizacji budowy takiej elektrowni wiatrowej pozostaje do zwrotu dla producenta najcz窷ciej rama no郾a danego elementu i do嗆 spora lu幡a cz窷 elementów zapasowych.

3. Do samych transportów nienormatywnych jak ju widzia貫 w naszej firmie s逝膨 specjalistyczne zestawy siod這we – czyli oczywi軼ie ci庵nik siod這wy i naczepa do danego typu i rodzaju 豉dunku.  I taki sprz皻 posiadamy. Ale  wa積 rzecz s czynniki ludzkie. Przewo瞠nie 豉dunków nienormatynych to nie transport kredek. To jest transport ci篹ki, dlatego te wiedza ludzka musi by zespolona z do鈍iadczeniem jakie posiadaj nasi kierowcy.

5. PS: Jak wygl康a transport takiego 豉dunku, czy polskie drogi s w stanie sprosta takiemu wyzwaniu?

DK:  Sam transport 豉dunków nienormatywnych to kolumna pojazdów. Czasem wi瘯sza czasem mniejsza kolumna.  Zale篡 co i gdzie jedzie pod konkretne zamówienie i zlecenie.  Zazwyczaj gabarytow kolumn transportow otwiera pojazd pilotuj帷y z przodu po to aby ostrzega innych uczestników na drodze 瞠 zbli瘸 si transport ponadnormatywny. To wa積e, bo za bezpiecze雟two na drodze dla wszystkich uczestników dooko豉 podczas takiego transportu odpowiada w豉郾ie pilot. Piloci s dodawani i dzieleni w zale積o軼i jak mówi zezwolenie na taki przejazd i zalecenia policji.  Pilot – czyli osoba kieruj帷a organizacj ruchu jest jeszcze oczami i uszami pojazdu ci篹kiego – poniewa z ty逝, z przodu i czasem z boku musi dogl康a co si dzieje z takim ci篹kim zestawem zawieraj帷ym 豉dunek nienormatywny.

Tak to w豉郾ie wygl康a Przemek. Pojedyncze zestawy nie s trudne do realizacji ale zazwyczaj z punktu logistyki i planu budowy parku wiatrowego na plac budowy musi wjecha kilka lub kilkana軼ie zestawów zawieraj帷ych w豉郾ie 豉dunki gabarytowe a ich transport tworzy  kolumn na drodze. Dochodzi do tego jeszcze zg豉szanie i koordynacja takich transportów z policj i innymi s逝瘺ami drogowymi -  czasem to jest po prostu jaki koszmar albo walka z urz璠nicz niewiedz, brakiem ch璚i i dziwnymi wycinkami ustawodawczymi, które zaprzeczaj same sobie.

Co do dróg….:) I tak i nie. Brakuje nam wi璚ej obwodnic, autostrad, parkingów dla pojazdów gabarytowych. Tak to wygl康a – nie ró穎wo.  Nie b璠 si wi璚ej wypowiada na ten temat – lekarz mi zabroni si denerwowa. :-)

6.  PS: Do 豉dunków ponadnormatywnych mo瞠my zaliczy równie poszczególne elementy elektrowni wiatrowych,  powiedz która z nich sprawia kierowcom najwi瘯sze  problemy i dlaczego?

DK: Powiem krótko, ja od ju 豉dnych kilku lat planuj i tworz transporty samych turbin wiatrowych. Mog powiedzie 瞠 ze wzgl璠u na bardzo d逝gie transporty, najtrudniej przewozi 鄉ig豉 do turbin wiatrowych. Je郵i natomiast chodzi o szeroko嗆 i wag elementu turbiny wiatrowej to najtrudniejsze s  konstrukcje rurowe. Tyle tego w tej kwestii.

Image
Zestaw transportowy pilot i sk豉d ci篹arowy

7. PS: Czy uwa瘸sz 瞠 bran瘸 transportowa, a w szczególno軼i transport    specjalistyczny (nienormatywny)  ma szans  na szybki rozwój  zarówno w naszym regionie jak i w kraju?

DK: Ma i nie ma. Co prawda my jako Polska musimy by 鈍iadomi znaczenia energii odnawialnej wymaganej przez UE, a co za tym idzie powstawania parków wiatrowych. Uwa瘸m, 瞠 je郵i nie b璠zie wi璚ej barier ustawodawczych i proceduralnych, które utrudniaj nasz prac,  to bran瘸 transportowa 豉dunków nienormatywnych powinna mie du膨 szans na wi瘯szy rozwój.

8.  PS:  Twoja praca jest bardzo absorbuj帷a i odpowiedzialna, nie mog zatem nie zapyta o   stosunek do niej Twojej najbli窺zej rodziny. Czy nie irytuje j stale dzwoni帷y telefon i cz瘰te pozostawanie w pracy po godzinach?

DK: Na szcz窷cie nie mam w豉snej jeszcze „wypracowanej” rodziny. Rodzice si wyprowadzili bo moja komórka non stop dzwoni. To by 瘸rt.
Dalej nie odpowiem bo nie chc si narazi.
Ujm to tak Przemku – znasz moj dewiz „ nikt nie mówi, 瞠 b璠zie lekko”.
Czym trudniej tym lepiej.

9. PS: Na koniec naszego spotkania  chcia豚ym 瞠by, zdradzi nam, czy w okolicy Barlinka ma szans powsta elektrownia wiatrowa?

DK: Nie widz tego. Park dooko豉 Puszczy Barlineckiej ma swoje prawa. Niestety cwaniaków na szybkich terenowych pojazdach nikt nie 軼iga jak je盥膨 po terenie parku, natomiast kolarzom, nawet takim amatorom jak ja, nie wolno zrobi trasy wy軼igu, to co dopiero mówi o budowie farmy wiatrowej. Zapomnij Przemek! Ponadto zanim powstanie turbina wiatrowa, trzeba mie zmierzony i zbadany teren kod katem no郾o軼i i zasobów wiatru – taki maszt pomiarowy stawia si minimum na rok czasu.

10. PS: Czego si 篡czy logistykom?

DK: A to ciekawe pytanie… Chyba jak naj豉twiejszej realizacji ZAPLANOWANYCH ruchów towarowych. Jak najmniejszej walki z przepisami wykonawczymi utrudniaj帷ymi transport na terenie RP. I chyba na koniec 篡czy si po prostu WYKONANIA  PLANU.

11. PS: Tego Ci w豉郾ie 篡cz i dzi瘯uj 瞠 po鈍i璚i貫 nam swój czas.     

Z Danielem Kubatem, logistykiem firmy INT.TRANSPORT – PRODUCTION WIND  ENERGY – JENS CHR. SIIG., rozmawia Przemys豉w Szyd這wski.


Ods這n: 6645 | Drukuj

Komentarze (5)
1. 23-12-2009
 
Wiecej takich
Mia貫m okazje pracowa w tej firmie i to jak po鈍ieca sie swojej pracy jest godne podziwu.A poza tym Daniel to spoko gosc :)
 
kokeszko
2. 12-12-2009
 
POZDROWIENIA
Kawa dobrej roboty!!!! 8) Szkoda tylko 瞠 Daniel przesta pracowa dla nas.Wszystko mo積a by這 za豉twi. Takich ludzi brakuje!!!!! Pozdrowienia z TOTAL WIND.PL 8) :p
 
seven
3. 10-12-2009
 
Daje ch這pak rady :)
Wspania豉 praca bo tw鏎cza, cho czasem wyczerpuj帷a. Ale efekt pozwala zapomnie trudy. Danielos to prawdziwy profesjonalista - o takich coraz trudniej! 砰cz powodzenia i wytrwa這軼i! 
Pozdrowionka Kolo ;)
 
0lo
4. 10-12-2009
 
A ja my郵a貫m...
I do dnia dzisiejszego nadal bym utrzymywa, 瞠 Int... to tam jakie kilka ci篹ar闚ek i przewozy typowe. A tutaj szok. Cyborgi jakie, czy co? Ca造 swiat otworem? Tam, gdzie diabe nie mo瞠, Daniela po郵e?? Gratulacje dla Firmy za nietuzinkowo嗆 i wielkie wyzwania. Gratulacje dla ludzi za pchanie ci篹kiego w霩ka, gratulacje dla Jensa za to, 瞠 zawsze mo瞠 i potrafi.  
 
Sukces闚 i realizacji planu.
 
Marceli
5. 09-12-2009
 
No i si wyja郾i這...
Danielu...W ko鎍u tak naprawd dowiedzia貫m si co Ty robisz w tej firmie i jaki jest Tw鎩 zakres prac... 
Ciekawa historia zaistnienia...Nigdy nie mieli鄉y okazji porozmawia prywatnie a jedynie na gruncie zawodowym...Gratuluj i 篡cz dalszych sukces闚 w pracy zawodowej i satysfakcji...Tak trzymaj...Pozdrawiam serdecznie...
 
romper

  • Tylko zarejestrowanii u篡tkownicy mog dodawa komentarze. Prosz zaloguj si lub zarejestruj. Rejestracja jest jednoznaczna z akceptacj regulaminu.
  • Zauwa篡貫 b陰d w serwisie, a mo瞠 masz jak捷 sugesti? Zg這 go tutaj.
  • Za wszelkie uwagi b璠ziemy bardzo wdzi璚zni.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.3
Polska adaptacja - JoomlaPL.com Team

 
Sondy
Czy w Barlinku potrzebny jest basen?
 
Reklama
Na forum
Fotorelacje
Ostatnie komentarze
20.12.02:12
 Z這to dla Fabryki Ta鎍a
(2 komentarze)
20.12.02:06
 Feeling Dance Group wic
(2 komentarze)
20.12.00:09
 Wydarzenia z Przedszkol
(1 komentarz)
20.12.00:07
 安i徠eczny koncert zesp
(2 komentarze)
19.12.18:54
 Spotkanie w sprawie Arc
(4 komentarze)
Og這szenia
Mieszkanie 3 pokojowe po remoncie z wyposa瞠niem
Zgubiono srebrn bransoletk
Korepetycje z Matematyki, Fizyki, Chemii
Smartfon HUAWEI IDEOS U8500
Telefon SONY Xperia J20i
Polecamy
Redakcja serwisu barlinek24.pl nie ponosi odpowiedzialno軼i za tre嗆 nades豉nych artyku堯w, komentarzy do nich, jak r闚nie wpis闚 na forum.
Wszystkie zdj璚ia chronione s prawami autorskimi. Obowi您uje ca趾owity zakaz kopiowania i upublicznienia ich bez wiedzy i zgody autora.
Niezale積y Portal Internetowy S.C. - Rok za這瞠nia 2007
Wszelkie prawa zastrze穎ne.